نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
623
-
الف
+

زیبایی «واخان» بدخشان

در این گزارش تصاویری زیبا از «واخان» بدخشان را تماشا می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، «واخان» یا «وَخان» منطقه‌ای کوهستانی شمال‌شرقی افغانستان، واقع در بین رشته‌کوه‌های «پامیر» و «هندوکُش» و یکی از ولایت بدخشان می باشد.

«واخان» به سه منطقۀ جغرافیایی چون «دالان واخان»، «پامیر کلان» و «پامیر خورد» تقسیم می شود که این منطقه به دلیل قله‌های بلندش از تمام وقایع سیاسی در طول تاریخ مصون مانده است.

باید گفت مالداری چرخهٔ اصلی زندگی مردم را در واخان می‌چرخاند و حیواناتی از قبیل «پلنگ برفی»، «بز کوهی»، «خرس»، «آهوی مارکوپولو» و برخی از انواع نادر پرندگان نیز در پارک ملی واخان زندگی می‌کنند.

شایان ذکر است که دهلیز واخان که در ولسوالی واخان واقع شده، این منطقه با کوه های تاجیکستان و پاکستان هم سرحد است و تا مرز چین ادامه دارد و این دهلیز با مساحت ده هزار کیلومتر در کنار دریای پنج، در مرز بین افغانستان و تاجیکستان قرار دارد.

گردشگری نیز از جمله دیگر منابع درآمد در واخان است و در برخی از قریه های واخان، مهمانخانه‌هایی برای پذیرایی از گردشگران بنا شده‌است و هم چنان تابلوهای راهنما برای گردشگران در ولسوالی اشکاشم در آغاز دهلیز واخان توسط موسسه حفاظت از حیات وحش(WCS) نصب شده‌است.

در ادامه تصاویر از طبیعت زیبا وبکر واخان را تماشا می کنید.

واخان بدخشان

واخان بدخشان

واخان بدخشان

واخان بدخشان

واخان بدخشان

واخان بدخشان

واخان بدخشان

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر